جوشکاری چیست؟

جوشکاری یکی از قدیمی ترین روش ها در صنعت به منظور اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر میباشند.

در این صنعت این فعالیت به منظور ساخت میباشد که هدف آن اتصال دائمی مواد مهندسی از قبیل فلزاتی همچون آهن مس نقره و …. به کار میرود. ولی بیشترین استفاده از این عمل در صنعت فلزات به کار میرود .

جوشکاری به فعالیت هایی همچون لحیم کاری و لحیم کاری سخت تفاوت بسیاری دارد.

جوشکاری

در این فعالیت چه امکاناتی مورد استفاده قرار میگیرد؟

علاوه بر ذوب فلز پایه معمولا از یک ماده به عنوان یک پر کننده نقطه اتصال (filter) استفاده میشود.تا حوضچه ای از مواد مذاب تشکیل دهد که پس از خنک شدن باعث اتصال دو فلز به همدیگر میشوند.

همچنین امکان دارد که فشار در کنار گرما باعث جوش خوردن و پیوند دو فلز به همدیگر بشود. در ضمن در این فعالیت یک محافظ برای حفظ فلزات ذوب شده در برابر اکسید نیاز است.

برای ایجاد حرارت مورد نیاز برای جوشکاری از منابع متعددی استفاده میشود از قبیل شعله گاز , قوس الکتریکی , لیزر , پرتوی الکترونیک و امواج مافوق صوت و اصطحکاکات.

آسیب های این فعالیت چیست؟

جوشکاری یک کار خطر ناک است که از جمله خطرات آن میتوان به سوختگی , برق گرفتگی , شوک های الکتریکی , استشمام گاز های سمی , و قرار گرفتن در مقابل اشعه ماورای بنفش که باعث آسیب های چشمی و ضعیف شدن چشم اشاره کرد.

جوشکاری

جوشکاری در چه جاهایی اعمال میشود؟

در محیط های صنعتی بسیاری مورد استفاده قرار میگیرد از جمله هوای آزاد , زیر آب , خارج از اتمسفر زمین , و محیط هایی که قابل دسترس انرژی هایی برای شروع فعالیت این امر صنعتی باشد.

انواع جوشکاری :

1.به وسیله قوس پلاسما:

(این روش بیشترین شباهت را به تگستین دارد و کاری بسیار عالی و با کیفیت را تولید میکند. عمده مصرف این نوع در صنایع لوله سازی و ابزار سازی است.

2.تنگستن گاز :

(در این نوع الکترون ها مصرف نمیشوند و فرایند اتصال به آن به صورت آهسته انجام میشود در این روش میتوان دقیق ترین جوشکاری را انجام داد که مهمترین استفاده از آن در صنایع هوا و فضا میباشد.

3.همراه با پوشش فلزی :

در این نوع از الکترون ها استفادهه میشود ولی به وصیله پودر از تماس آن با هوا جلوگیری میشود.

4. بدون پوشش فلزی :

در این نوع دقیقا برعکس حالت قبلی تمامی الکترون ها استفاده میشود و از پودر استفاده نمیشود.

5. اتمی هیدرژن

در این روش از دو الکترون غیر هم سان فلزی استفاده میشود. این الکترون ها در فضایی مملو از هیدرژن ذوب میشود. و قطعات را به هم دیگر متصل میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *